Een hotel kopen: hier moet je op letten

Een hotel kopen: hier moet je op letten

Je bent (horeca)ondernemer en droomt ervan om een eigen hotel te kopen. Wellicht heb je zelfs al een pand op het oog. Wordt het een hotel in één van de prachtige natuurgebieden van Nederland? Of ga je voor een hotel middenin een bruisende stad? Deze en andere vragen zal je ongetwijfeld stellen wanneer je overweegt om deze grote investering te maken. Waar moet je als ondernemer of investeerder op letten bij het aankopen van een hotel? Je leest het in dit artikel!

De locatie van het hotel bepalen
Misschien heb je als ondernemer altijd al gedroomd van een knusse bed & breakfast op de hei, of is het juist altijd je droom geweest om toeristen van over de hele wereld te ontvangen in Amsterdam of Den Haag?Nederland heeft genoeg aantrekkelijke plekken waar diverse hotels gevestigd zijn. Belangrijk hierbij is om te bepalen waar vraag naar is onder hotelgasten, en wat de concurrentie is in het omliggende gebied.

Welk soort hotel wil je kopen?
Kleinschalige hotels met enkele kamers zijn overal te vinden, maar er bestaan ook grote hotels die onderdeel zijn of zijn geweest van een keten. Als je een hotel wil kopen, dan zal de grootte van het hotel ook afhankelijk zijn van het budget. Maar vergeet ook niet te kijken naar de huidige bezetting van de kamers en de potentie van de vraag. Is er onder de huidige eigenaar een goede bezetting van de kamers geweest? Of zie je potentie om door middel van marketing en innovatie meer vraag te creëren naar een kamer in het hotel? Je wil natuurlijk geen hotel kopen wat het grootste deel van het jaar leeg staat.

Een hotel kopen: verdiep je in de markt
Als je een hotel wil kopen, dan kan je natuurlijk niet over één nacht ijs gaan. Het is belangrijk om goed onderzoek te doen naar de markt. Kijk naar de concurrenten die zich in de buurt van je nieuwe hotel bevinden. Kan je meevaren op hun succes, of moet je juist rekening houden met stevige concurrentie? Ook is het verstandig om te kijken naar de huidige cijfers van het toerisme, en om in de gaten te houden hoe het gebied zich in de toekomst gaat ontwikkelen.

taxateurs-prijs

Reacties zijn gesloten.